Stránky

2. 1. 2015

Aravind Adiga: Biely tiger // Indická perla

Autor: Aravind Adiga
Názov: Biely tiger
Pôvodný názov: The White Tiger
Počet strán: 223
Slovenské vydanie: Tatran 2010


 "Najväčším vynálezom desaťtisíc rokov starej Indie je kurín."



Cestovné príručky sa mi vždy snažili nahovoriť, že India je šťastná a bezpečná krajina. No moje podvedomie hovorilo o opaku. V posledných mesiacoch tomuto vnútornému hlasu dávaju za pravdu aj všetky tie nemilé správy spojené so znásilneniami a brutalitou v uliaciach Indie. Ale o úplnej pravdivosti môjho odťažitého názoru ma presvedčil tamojší rodák Aravind Adiga.

Adiga opísal Indiu tak, ako ju vidí on. Plnú protikladov, nespravodlivosti a korupcie. Adiga sleduje príbeh chlapca Balráma, ktorý vyrastal v malej indickej dedine a jeho osud bol spečatený ešte predtým, ako sa narodil. Balrám bol (ako tisícky ostatných detí), odsúdený k životu v chudobe. Mala z neho vyrásť len ďalšia tupá indická mulica. Ľudský odpad, ktorý nebol ani tak dôležitý, aby mu vlastní rodičia dali meno. Z Balráma sa stal sluha bohatých pánov. Bol z neho poskok, fackovací panák a šašo v jednej osobe.

Jeho páni od neho očakávali absolútnu poslušnosť a vernosť.
No Balrám urobil to, čo sa od mulice neočakáva. Začal premýšľať! V hlave mu skrsol plán a na svoje vlastné prekvapenie Balrám tento plán aj uskutočnil. Oslobodil sa a stal sa z neho naozajstný biely tiger.

"Hádam by som, Vaša Excelencia, aj ja mal začať tým, že pobozkám riť nejakého boha. Lenže ktorého? Je tu predsa toľko možností! Môžem si vyberať z nepreberného množstva rití. Hľa, moslimovia majú jedného boha. Kresťania troch. A my hinduisti ich máme tridsaťšesť miliónov. Takže dokopy mám možnosť vybrať si z tridsaťšesť miliónov a štyroch božích rití."

Úprimnosť autorovej výpovede skrz hlavnú postavu je dychvyrážajúca. Jeho naturalistické uchopenie popisu indických zvykov, názorov a postojov vyniklo hlavne v spojení s bohatou slovnou zásobou. Adigov pisateľský štýl je bezpochyby brilantný a originálny. Osobne som si na tomto diele vychutnala najvac metafory. Tie zvláda autor vykresliť tak verne a výstižne, že pomocou nich vytvorí v mysli čitateľa ucelený farebný obraz danej scény.

Dej Bieleho tigra je založený na charakterovom vývoji hlavnej postavy. Cesta bezvýznamného človeka z bahna až na výslnie indickej Wall Street je síce rýchla, no nie odfláknutá. Celý príbeh je písaný Balrámom a je jeho spomínaním na minulosť. Pripomína si ju prostredníctvom listov určených čínskemu veľvyslancovi. Listová forma neuberá na pútavosti a dynamike deja, skôr naopak, príjemne celý dej posúva dopredu.

Celá kniha by sa dala použiť ako jeden veľký citát.  Sú v nej naozaj pozoruhodné pasáže. Mojou najobľúbenejšou je piata kapitola o indických kurníkoch. No nechcem vám naspoilerovať túto časť a tak zacitujem niečo iné:

"Nie je to zvláštne? Zabiješ človeka a v tej chvíli pocítiš zaňho zodpovednosť, ako keby si si prisvojil jeho život. Vieš o ňom viac ako jeho vlastní rodičia. Tí ho poznajú ako svoj plod, ktorý vyšiel zo semena, čo zasadili, ale ty poznáš jeho telo. Iba ty môžeš dopovedať až do samého konca príbeh jeho života. Iba ty vieš, prečo sa musel v plameňoch zmeniť skôr, ako mu bolo súdené, a prečo sa jeho prsty ešte dobrú chvíľu zabárali do zeme v zúfalom boji o život."

Biely tiger je víťaz Man Booker Prize 2008. A ja už len musím konštatovať, že toto slávne ocenenie získal titul určite oprávnene.

Komu by som knihu odporučila? Každému, kto má chuť na kvalitu.

Prečítam si iné dielo od autora? Áno, ale len v preklade a zatiaľ je z jeho troch diel preložený len Tiger.

Odkaz autorovi:  Kde momentálne žiješ? Študoval si v USA, zostal si tam?

Petra

7 komentárov:

  1. Ja milujem príbehy z Indie , takže po tejto knihe určite siahnem ;-) Skvelá recenzia ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne Andrea :) Dúfam, že sa ti kniha zapáči a budem sa tešiť na tvoju recenziu :)

      Odstrániť
  2. Čítam už ďalšiu pochvaľnú recenziu na túto knihu - raz za čas si prečítam niečo úplne iné ako zvyknem čítať, ale neviem, akosi mi nesedí ten autorov raw štýl :/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No ja myslím, že by ti to mohlo sadnúť a je to kratučké, to prelúskaš na jedno posedenie. Nie ej to depresívne, čo ja vnímam ako veľkú výhodu.. je to také úžasne "trefné" :)

      Odstrániť
    2. Ja mám rada depresívne knihy :'D

      Odstrániť
    3. Som úplne zabudla na tvoju slabosť pre Kafku :)))

      Odstrániť
    4. Kafka je pri niektorých slabý čajíček ;D

      Odstrániť