Stránky

30. 3. 2015

Susan Jane Gilman: Zmrzlinová královna // Pochúťka s horkotrpkou príchuťou

Autor: Susan Jane Gilman
Názov: Zmrzlinová královna
Pôvodný názov: The Ice Cream Queen of Orchard Street
Počet strán: 512
České vydanie: Fortuna Libri ČR (2015)
Slovenské vydanie: Fortuna Libri (2015)

"Všichni si myslí, že jakmile člověk dosáhne úspěchu, může složit ruce do klína, plácnout sebou na divan a dát si rumový koktejl. Je to omyl. Úspěch není jako výstup na vrchol, ale jako šlapací mlýn."


Keď som si na zadnej strane tejto knihy prečítala vetu: Román, ktorý zhltnete jako kornout zmrzliny, len som prevrátila oči a zamrmlala som si pre seba niečo ako: ´No jasné.. to chcem vidieť, pch!´ No musím uznať, že tentokrát sa reklama naozaj nemýlila. Knihu som zhltla na dve posedenia a po dočítaní som mala chuť oblízať si všetkých desať prstov. Také to bolo výborné!

Prvé stránky knihy nás privádzajú na začiatok 20-teho storočia do Ameriky. Početná rodina ruských židov Trejnovských odchádza za veľkú mláku za vidinou lepšieho života. Spolu s ich 5-ročnou dcérou Malkou sa ocitáme v New Yorku, ktorý je v roku 1913 na míle vzdialený od amerického sna všetkých chudobných prisťahovalcov. New York je v tomto období plný potkanov, chudoby a chorôb.

Malka má veľmi tvrdý život, ktorý by ste žiadnemu dieťaťu nepriali. Jediné, po čom jej detská duša prahne je byť milovaná vlastnými rodičmi. No namiesto pozornosti sa jej dostane len prehliadanie, urážky a krik. Jedného dňa sa nešťastnou náhodou dostane pod kopytá koňa miestneho zmrzlinára a stáva sa z nej mrzák. Jej vlastná matka sa jej zrieka a necháva ju chromú v nemocnici napospas vlastnému osudu.

Celý dej knihy je retrospektívou z pohľadu dnes už úspešnej Malky, majiteľky potravinárskeho impéria, ktorá sa napriek svojmu zmrzačeniu dokázala vyšplhať na špičku podnikateľského ľadovca.

"Jednou jsem v nedeli po návratu z televize seděla v kanceláři a pila burbon, když mně napadlo, že nacisté měli v jedné věci pravdu. Jestliže se ocitnete v pekle, nepomůže vám nic jiného, než práce."

Ak by sa vám zdalo, že ide o ďalší plytký príbeh ala Hollywood, tak dovoľte, aby som vás vyviedla z omylu. Príbeh Malky dýcha realitou. Reflektuje obdobia dvoch svetových vojen, epidémiu tuberkulózy, detskej obrny či veľkej hospodárskej krízy. Na pozadí veľmi pútavého príbehu sa dozvedáme fakty o vtedajšej americkej kultúre, o nekalých obchodných praktikách a o konkurenčnom boji. To všetko je sprevádzané zážitkami ženy, ktorá dosiahla všetko, len nie to, po čom celý život túžila...

Malka je veľmi pozoruhodný človek. Možno s jej radikálnymi životnými názormi a obchodnými rozhodutiami nebudete vždy súhlasiť. Možno sa vám bude zdať jej nátura surová, hysterická či vypočítavá. No myslím, že po prečítaní knihy mi dáte za pravdu, že ste od tejto ženy dostali okrem zábavne podanej hodiny dejepisu aj hodnotnú lekciu marketingu.

Román je naozaj fenomenálnou kompiláciou historických faktov podávaných prostredníctvom príbehu silnej ženy, ktorá svoj celoživotný pocit zúfalstva, poníženia a hnevu sústredila do honby za prestížou a spoločenským uznaním.

Ak ešte váhate, či po románe siahnuť, no odrádza vás príliš "cukríková" obálka či názov knihy, nenechajte sa oklamať. Kniha má napriek sladkému obalu naozaj vynikajúcu horkú príchuť reality.

Komu by som knihu odporučila? Všetkým, ktorí majú toho pravého podnikavého ducha či dušu skrytého rebela.

                                                          Petra






8 komentárov:

  1. Tak první fórek mě dost odrovnal :D

    Moc krásná recenze, naprosto profesionální, jako vždy!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Och , veľmi pekne ďakujem :) A som rada, že pobavilo, to je ten najlepší kompliment pre recenziu :)

      Odstrániť
  2. Krásna recenzia :) Minule som na knihu natrafila na inom blogu a zaujala ma už len z toho dôvodu, že dej sa odohráva v 20.storočí. No a teraz ma zaujala vďaka tvojej recenzii :) Páči sa mi tá téma a určite si knihu zakúpim- a teší ma, že ju vydali aj v slovenčine :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Super, som rada, že zaujala, mňa už dávno takto kniha neupútala. Ak sa ti bude páčiť táto, tak potom by som odporučila aj "Môj smutne slávny život" od Manning, tiež výborná! :)
      A presne ako hovoríš, je skvelé vidieť knihy vydané v oboch jazykoch, ako v slovenčine tak aj češtine. Ten český preklad bol výborný a pevne verím, že slovenský nebude zaostávať :)

      Odstrániť
  3. Skvělá recenze! Po této knize jsem koukala i u nás a hodně mě zaujala. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, som rada, že recenzia zaujala a knihu určite odporúčam, bola jednoducho výborná :)

      Odstrániť