Stránky

26. 9. 2015

Môj názor na: Uprooted // Vicious

Autor: Naomi Novik
Názov: Uprooted
Počet strán: 435
Goodreads


A znova tu máme jeden vyhajpovaný retelling. Konkrétne tento je takým podivným paskvilom, zmeskou snáď všetkého, čo rozprávky dali (len náš Maťko a Kubko tam chýba).


Nájdeme tu Krásku a zviera, Popolušku či Cress. Začiatok knihy je naozaj dobrý a ako 99% čitateľov, aj ja som mala pocit, že toto je jasných 5 hviezd na Goodreads. Prvé dve kapitolky som zhltla ako malinu, no zvyšok knihy som žviakala ako papierovú hmotu bez chuti, farby a zápachu.

Príbeh začína naozaj originálne, nachádzame sa v dedine, ktorá je uprostred strašidelného lesa plnom životu nebezpečných beštií. Nad dedinou drží ochrannú ruku Drak. Drak v tomto prípade nie je trojhlavá príšera chŕliaca oheň, ale je to muž menom Drak, ktorý dedinčanov ochraňuje voči spomínaným príšerkám. No a Drak si ako "výpalné" za svoje služby vyberá každých pár rokov mladé dievča z dediny, ktorú si odvedie na svoj hrad. Vyvolená mu nie je sexuálnou otrokyňou, je iba jeho kuchárkou a príležitostnou spoločníčkou - to vo všetkej počestnosti. Po desiatich rokoch Drak každé dievča púšťa na slobodu a vyberá si ďalšie. Zatiaľ super, čo poviete?  No a tým všetky pozitíva tak nejak končia, aspoň pre mňa.

Od chvíle, kedy sa naša mladá hlavná hrdinka Agnieszka ocitá na hrade ako jedna z "vyvolených", príbeh naberá podivný spád. Deje sa toho príliš veľa na príliš malom priestore, magický systém som nejak nepochopila (ale dajme tomu, že som na to príliš "blond"), Drak sa na môj vkus správa ako chlap v prechode - je to ufrflaný starý hundroš, Agnieszka je nemastná neslaná a mozog jej zastal niekde na ceste do hradu. Do toho nám autorka mieša narýchlo zbúchaný sex a mne už neostávalo nič iné, len so stránkami prevracať aj oči. Pre mňa bol tento príbeh sklamaním, ale ohlasy na Goodreads sú skvelé, tak sa nenechajte odradiť  a hurá na to! :)


Autor: V.E. Schwab
Názov: Vicious
Počet strán: 364
Goodreads

Konečne znova skvelá fantasy a tentokrát poriadne ponurá, pre dospelákov a bez trápnej romance. Whoohooo! Cítite ten závan sviežeho  vzduchu? :) Viem, že túto knihu má na svojom TBR liste veľa ľudí a tak vedzte, priatelia, že o tomto titule nechcete čítať žiadne recenzie. Je to ten typ príbehu, do ktorého je super skočiť naslepo.

Preto sa nebudem rozpisovať o deji, ale poviem vám, čo túto knihu robí originálnou. Sú to nádherne skazené postavy. Áno, hlavné postavy - Victor a Eli sú postavy brilantne vykreslených antihrdinov. Nie je na nich nič dobré, sú žiarliví, pomstychtiví a sebestrední. A je im to jedno. Tento príbeh nie je o tom, ako sa zo zlého stane dobrý, autorka nám nestrká pod nos ľudské ideály a vieru v dobro. Samotný fakt, že sa vám Victor ani Eli ako čitateľovi nepodlizujú, neospravedlňujú sa a ani nevysvetľujú svoje chyby, je veľmi neobvyklé! Toto nie je príbeh o tom, ako sa z krvilačného vlka stane pokojný kastrovaný baran. Tu vlk ostane vlkom - V.E. Schwab má proste gule!  Ja som si knihu naozaj užila a odporúčam ju každému, kto sa nebojí trocha experimentovať :)

Petra


PS: Viem, že vy viete.. ale aj tak pripomínam: Rubrika "Môj názor na.." je môj osobný citový výlev nad literárnym dielom, ktoré mi skrížilo cestu, nie sú to plnohodnotné recenzie :)

3 komentáre:

  1. Od V.E. Schwab jsem četl Archiv a nedopadlo to moc dobře... Ale Vicious zní hodně dobře! Budu se modlit ke všem svatým, aby to vyšlo i u nás :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, neviem, či svätý pomôžu :) Ale výhoda je, že Vicious je stand-alonka, tak sa aspoň nemusíme báť, že ak by sa jej nejaký vydavateľ ujal, tak by nám nedoprekladal zvyšok :D

      Odstrániť
  2. Uf, no ja som Uprooted ani nebrala ako retelling, ale fantasy s rozprávkovými prvkami. Ozaj sa začiatok čítal lepšie - dej pekne plynul. Odkedy prišla do veže, mala som pocit akoby autorka chcela mať knihu čo najskôr dopísanú, potom ako sa A vrátila z hradu naspäť chytila druhú slinu a písanie ju začalo baviť (plot twist) a následne zase nič. Prvé dve a posledné dve kapitoly - keby taká bola celá kniha.
    Ale napodiv sa mi to páčilo, niekedy sa viem už odosobniť od vecí ktoré sa mi v knihe nepáčia a sama si ich pretvorím ;D

    OdpovedaťOdstrániť