Stránky

27. 7. 2016

Nathan Belofsky: Podivná medicína // Jeden klystýrek, prosím!

Autor: Nathan Belofsky
Názov: Podivná medicína
Pôvodný názov:  Strange Medicine
Počet strán: 208
České vydanie: Jota (2016)

Bolia vás zuby? Pomôže vám klystýr!
Ste nešťastne zamilovaný? Máme pre vás pijavice!
Trápia vás žalúdočné problémy? Pustenie žilou to vyrieši!
Rastú vášmu dieťaťu zuby a nemôže spať? Aj jemu pomôžeme - prerežeme mu ďasno až na kosť, určite bude spať ako zabité :) 

Podivná medicína je skvelá literatúra faktu, ktorá by mohla zaujať naozaj širokú čitateľskú základňu. Nenechajte sa oklamať útlym zovňajškom. Kniha je vyslovene nabitá zaujímavými, občas nechutnými, ale vždy zábavnými informáciami o histórii našej medicíny. Autor Nathan Belofsky (profesne právnik) pre čitateľa "vyzobal" tie najbizarnejšie medicínske praktiky alá hókus pókus z obdobia stredoveku a renesancie  a svoje príklady dokladá podrobným výpočtom použitej literatúry. Belofsky sa nesnaží priniesť prelomové dielo v oblasti medicíny, no určite pošteklí čitateľovu bránicu a rozšíri jeho obzory.

V knihe Podivná medicína sa dozvedáme napríklad o tom, že stetoskop nevznikol z hlbokej túžby lekára lepšie počuť ozvy pacientovho srdca, no táto prevratná pomôcka vznikla ako dôsledok lekárovho znechutenia nad ľudským telom. Áno, v začiatkoch devätnásteho storočia sa lekári vyslovene štítili dotýkať sa pacienta. Táto ich nevôľa neskôr vyvrcholila až do "listovej medicíny", kedy pacienti v listoch opisovali svoje ťažkosti a páni medici im - z tepla svojich príbytkov - učene písomne odpovedali.

Veľmi zábavnou pasážou je napríklad aj tá o heroickej medicíne (obdobie 1750-1850). O tej autor píše: "Lékaři v této době nalezli nové postupy a rovněž nové technologie, které na nemoci fungovali jako skutečné bomby. A rovnež na pacienty." Lekári mali teda jediný cieľ - liečiť pacienta bolesťou a nechať ho čo najviac trpieť. Tak sa určite vylieči! Operácie sa vykonávali iba za plného vedomia a ak pacient náhodou od bolesti upadol do bezvedomia, operáciu bolo treba prerušiť a pokračovať, keď sa pacient preberie.

V tomto období bola krvilačnosť lekárov naozaj zarážajúca a ich túžba po preparovaných orgánoch viedla až k bizarným príhodám, kedy sa priamo pod šibenicou strhla šarvátka medzi lekármi a rodinnými príslušníkmi odsúdeného - všetci sa bili o telo, ktoré sa ešte v posledných smrteľných kŕčoch metalo na slučke. V tomto období sa vyhrieval na výslní chirurgickej praxe aj doktor Liston, známy svojou posadnutosťou všetko odrezať. A čo najrýchlejšie. Na operačných sálach si dokonca nechal mladými medikmi merať čas, za aký sa mu podarí odrezať ľudské končatiny a neustále sa snažil svoje rekordy prekonať. Raz bol dokonca taký rýchly, že jedným šmahom sekerou odrezal pacientovi nohu aj so štyrmi prstami pomáhajúceho asistenta. Pacient aj asistent zanedlho zomreli na gangrénu.

Pokiaľ sa chcete dozvedieť ešte niečo viac napríklad o tom, čo je potrebné robiť, ak sa pri liečbe pijavicami jedna či viac krvilačných potvoriek v tele pacienta stratia, alebo vás zaujímajú spôsoby kastrácií, metódy liečenia hemofílie a idiocie, nenechajte si tento skvost ujsť.

Kniha je krásne graficky spracovaná, nakladateľstvo Jota sa s ňou naozaj vyhralo, preto je určite vhodná aj ako vtipný darček napríklad pre absolventov lekárskych fakúlt :)

Petra


8 komentárov:

  1. Když jsem o knížce slyšela prvně, řekla jsem si, že si ji musím pořídit. Pak jsem nákup ale odsunula a zapomněla jsem na ni. Teď si mi ji připomněla a ve mně se znovu probudilo to nadšení z knihy! Takže díky, Peti ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Luci, dúfam, že ti kniha sadne presne ako mne. Ja som sa naozaj náramne bavila, ale pozor, nečítať ju pri obede, to by ti mohlo prestať chutiť :))

      Odstrániť
  2. Vypadá to zajímavě, ale nejdu do toho. Bojím se nočních můr a fobií z lékařů, už tak k nim nerada chodím :D Nicméně popřemýšlím, kdo by tento vtipný titul ocenil :) Díky za doporučení :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Absolútne chápem, táto kniha rozhodne nepridá na dôvere k lekárom, no na druhej strane som aspoň rada za to, čo máme, v porovnaní s tým, čo bolo v minulosti :) Ale ja mám dobrý žalúdok a otrlú povahu, takže pre mňa to bola kniha ako stvorená :) Sa prejavilo moje morbídne "JA" :D

      Odstrániť
  3. Znie to ako niečo, čo by sa mi mohlo páčiť. :D poznatkov bizarností nikdy nie je dosť

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :)) Mne sa to páčilo, mamine som z toho čítala úryvky a dosť sme sa nasmiali :)

      Odstrániť
  4. Ou, tak z tohto mi behajú zimomriavky po celom tele! Na toto by som asi nemala žalúdok, aj keď som zdravoťáčka, dosť mizerná :D,, ale tieto ich "lekárske" metódy by ma mátali v snoch :D Stačilo mi, keď som videla jeden film, ale za svet si neviem spomenúť ako sa volal, ktorý zachytával prostredie 19.storočia v blázinci. No, ubohí ľudia, čo tam s nimi stvárali...alebo, trošku podobný, i keď tam neboli nejako veľmi zachytené tieto lekárske postupy, bol Prekliaty ostrov. Takže viem, že čítanie takejto knihy o naozaj bizarnej medicíne si vyžaduje poriadny žalúdok :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Juhuuu, o tom filme som nevedela, to musím kuknúť, to vyzerá tak krásne zvrátene, presne podľa môjho vkusu :)) Ďakujem za tip !

      Odstrániť